Stabil hídként a munkavállalók és a munkáltatók között. Tudjon meg többet rólunk!

2024 . December 12. 5 perces olvasmány Munkaidő, Home Office

Otthoni munkavégzés – Áldás vagy átok? Az igazság a home office-ról

A home office egy egyre szélesebb körben elterjedt foglalkoztatási forma Magyarországon is

Hírek

Sok vállalkozás juttatásként, már-már kiváltságként tekint rá, azonban ahhoz, hogy az otthoni munkavégzés ténylegesen hatékony, és a munkavállaló számára is előnyös legyen, számtalan tényezőt figyelembe kell venni. Összeszedtük azokat az alapvető szempontokat, amelyek a megfelelő home office rendszer kialakításához elengedhetetlenek!

Bár a munkáltatók számára nem volt teljesen ismeretlen fogalom az otthoni munkavégzés, hazánkban korábban nem igazán volt elterjedt. A járvány okozta hirtelen, kényszerű alkalmazkodásnak eredményeképpen számos vállalat esetében ennek integrációja nem ment zökkenőmentesen. Az, hogy az otthoni munkavégzés miként tud beépülni egy szervezet mindennapjaiba, nagyban függ a szervezeti kultúrától, illetőleg a munkavállaló és a munkáltató motivációitól is.

Teljesen más tapasztalatokkal rendelkezik e téren egy multinacionális vállalat, megint mással egy kis- vagy középvállalkozás, hiszen egy nagyvállalat esetében jellemzően eleve része a szervezeti kultúrának.

Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy az adott munkavállaló mit keres, milyen motivációkkal rendelkezik, miben mozog otthonosan, milyen a személyisége! A vállalat egyik fő értéke a munkavállaló, ezért kiemelt hangsúlyt kell fektetni arra, hogy munkáltató miként tudja fenntartani az alkalmazottjainak motivációját. A jó vezető ismeri a beosztottak erősségeit és fejlesztendő képességeit, amelyet figyelemmel kísér a munkabeosztáskor, vagy egy-egy feladat delegálásakor.

Szintén érdemes kellő figyelmet fordítani a munkavállaló egyéniségére, igényeire és életkörülményeire az otthoni munkavégzés során is, hiszen amíg egy introvertáltabb egyén esetében nagyon hatékony munkavégzési formává válhat, addig egy extrovertáltabb karakterre negatív hatással lehet. Bizonyos emberek szeretnek fókuszáltan figyelni, egy-egy feladatban elmélyülni, csendben, az otthonuk környezetében, kényelmes ruhában, míg mások pörgősebbek, szeretnek csapatban, másokkal kommunikálva dolgozni.


De, pontosan hogyan is ismerheti fel a vezető a potenciálisan hatékony home office munkavállalót? Leginkább azzal, hogy feltérképezi a dolgozó szokásait egy beszélgetés keretei között! Milyen feladatokat kedvel? Van igénye az elvonulásra? Társaságkedvelő? Szeret mozogni egy-egy feladat elvégzése során?

Egy jó megfigyelőképességgel és empátiával rendelkező vezetőnél nincs biztosabb!  A munkavállaló személyiségének meghatározása akár már az állásinterjú során is megtörténhet, de a későbbi átszervezések, előléptetések előtt is hasznos lehet felmérni az érintettek egyéni preferenciáit!

 

Így, hogy átnéztük a hatékony home office rendszer kidolgozását, mindenképpen szót kell ejtenünk annak előnyeiről és árnyoldalairól!

Az otthoni munkavégzés előnye, hogy a munkavállalónak nem kell utazással töltenie a reggeleket, kényelmesebb, illetve sokkal nagyobb önállóságot biztosít a dolgozó számára! Ő rendezheti be a munkakörnyezetét, megválaszthatja az öltözékét. Környezetvédelmi szempontból is előnyös, hiszen így kisebb irodák fenntartása is elegendő!

Nos, ugyanakkor számtalan negatív hatása is megjelenhet, amiket vezetőként is érdemes fejben tartani! A magányosság érzése, az izoláltság, és az ebből fakadó szorongás kihatással lehet a munkavállaló teljesítményére. Nehezebb lehet az időkereteket, határidőket betartani, sokkal nagyobb tudatosságot igényel a munka és magánélet egyensúlyának megtartása! Számos dolgozó kerülhet olyan helyzetben, hogy nem áll módjában egy nyugodt sarkot, dolgozószobát kialakítani, így nem biztosított számára a zavartalan munkavégzés.

Mindenesetre, vegyük figyelembe azt, hogy a home office alapvetően nem juttatás! Az otthoni munkavégzés még nem szabadság, hanem egyfajta munkavégzési forma! Munkáltatóként ajánlott ezt mindig szem előtt tartani. Amennyiben van megszabott munkaidő, azt tartsuk tiszteletben, hiszen a folytonos online elérhetőség rendkívül terhelő a mentális egészségre. A munkaidő végének közeledtével vezetőként kerüljük az újabb feladatok delegálását! Abban az esetben, ha sürgős ügyről van szó, honoráljuk megfelelően a munkavállaló aktivitását, elérhetőségét.

 

Írta: Kis Zoltán
Forrás: www.hrpwr.hu
Képforrás: www.pexels.com


További híreinkTovábbi híreink

A hustle culture horrorba torkolló tündérmeséje
A hustle culture horrorba torkolló tündérmeséje
Július 30 . Tag ikonkép4 perces olvasmány

A 21.században egyre többen válunk a siker megszállottjaivá. A lehetőségek századában járunk, kicsi ...

elolvasom
Kiégtél vagy csak megégtél? A „burn-out” szindróma
Kiégtél vagy csak megégtél? A „burn-out” szindróma
Június 3 . Tag ikonkép7 perces olvasmány

Még a legerősebb húr is, ha elég sokáig feszítjük, előbb utóbb elszakad. Így járhatunk saját határai...

elolvasom
Miért nem jeleznek vissza a cégek a beadott pályázatokra?
Miért nem jeleznek vissza a cégek a beadott pályázatokra?
Május 17 . Tag ikonkép7 perces olvasmány

Az álláskeresésnek a várakozás az egyik legnehezebb része, főleg, ha a jelöltek hiába reménykednek.

elolvasom
Munkát vagy munkaerőt keres? Mindkettőben segíthetünk!

Ha szolgáltatásainkkal kapcsolatban kérdése lenne, kattintson a Cégeknek, míg ha munkalehetőségeink érdekelnék, akkor a Tovább gombra!