Aztán a munkakezdés után jön a feketeleves? A csalódások elkerülése mellett az állásinterjún is fontos, hogy ismerje a jelentkező a vállalatot, mivel az interjúztatók szeretnek rákérdezni, miért pont ennél a cégnél szeretne dolgozni.
Utánajártunk, hogyan lehet jobban megismerni a megpályázott cégeket.
Weboldal
Ez inkább az állásinterjú szempontjából fontos, hiszen a honlap nem feltétlen a valóságot mutatja, hanem a kívánt arculatot. Mindenesetre a bemutatkozás alapján le lehet szűrni, milyen értékek fontosak a vállalkozásnak. Egy „zöld cégnél” például kiemelhetjük az interjún, mennyire fontos számunkra a környezetvédelem. Emellett a partnereiket is érdemes megjegyezni.
Jogi környezet, pénzügyi adatok
Mindenképp érdemes megnézni a céginformációkat, mielőtt aláírunk egy szerződést egy ismeretlen vállalattal.
Itt pedig a cégek beszámolói olvashatóak, így gyorsan kiderülhetnek az álláshirdetés csúsztatásai. A pénzügyi adatok a vezető pozíciókat pályázóknak akár innovációs ötleteket is adhatnak, de az minden szakmában fontos tanács, hogy veszteséges cégnél senki se vállaljon el állást.
Közösségi oldalak
Manapság már ez is a PR kommunikáció része, így a cég posztjai inkább az arculat miatt lehetnek érdekesek, hasznosak (fiatalos vagy inkább régimódi a hozzáállás). Akár azt is megtalálhatjuk, hogyan áll a cég a fontos gazdasági, munkavállalókkal kapcsolatos kérdésekhez, mint például a túlóra vagy a környezetvédelem.
A komment szekcióban pedig akár a dolgozók valóságát is megtalálhatjuk pozitív vagy negatív írásokban, de persze csak akkor, ha a moderátorok ezt engedik.
PR kommunikáció
A PR egyik része tehát a közösségi média, de a sajtómegjelenésekre is érdemes odafigyelni. Ha nem jó a PR-os/marketinges, az egész cég bukásra lehet ítélve, így egy esetlen kommunikációjú vállalkozást jobb messziről elkerülni.
Ügyfélszolgálat
„Vidám csapat, lelkes munkavállalók” – Ezeket a kliséket a legtöbb álláshirdetés használja, de egy ügyfélszolgálati hívás után elég gyorsan kideríthetjük a valóságot. Ha unott vagy türelmetlen a telefon túloldalán lévő kolléga, az nem csak a fenti szavakat érvényteleníti, de az ügyfelek is elpártolhatnak miatta.
Hogyan tovább?
Ahogy mindenben, itt is a középutat kell keresni. A megszerzett információk akaratlanul is kialakítanak majd egy képet a szóban forgó vállalatról, viszont ez könnyen előítéletekhez vezethet. Az állásinterjún alkalmunk lesz személyesen is megfigyelni a céget, így igyekezzünk félretenni a negatív gondolatokat és érdeklődve beszélgetni az interjúztatóval.
A negatívumokra nyugodtan rá lehet kérdezni, így a feltételezéseinkre gyorsan válaszokat kaphatunk. Viszont a felvételiztetőnek mindig az az érdeke, hogy a lehető legjobb fényben tüntesse fel a vállalatot, így ésszel higgyünk a nagy volumenű ígéreteknek.
Az beszélgetés után pedig egymás mellé lehet tenni a személyes és az otthon összegyűjtött információkat. Ezekből együtt érdemes következtetéseket levonni, nem külön – külön.
Források: cvonline.hu, hrportal.hu, gerillaöneletrajz.hu; Képek forrása: unsplash.com