Emberek vagyunk, így tudjuk, hogy néha mindenki hibázik.
Sok helyzetben ezt gyorsan ki is lehet javítani, de sokszor könnyen meg is feledkezünk róluk, vagy egyszerűen csak tovább lépünk. Ugyanakkor a munkahelyi hibák igen komolyak lehetnek, érinthetik a főnökséget, a vevőkkel való kapcsolatot, de akár a teljes céget is, vagy épp fizikai veszélyt is jelenthetnek. Ilyen helyzetekben a hiba gyors javítása és elfelejtése nem biztos, hogy jó döntés, mivel ezekből tudnk következtetéseket levonni a jövőre nézve. A következő lépésekkel van esély megelőzni a tragédiát és visszaterelni az életet a normál kerékvágásba.
Be kell ismerni a hibát.
Amint felfedezted, hogy valami balul sült el, azonnal szólj a főnöködnek. Előbb utóbb minden kiderül, és sokkal jobb fényben tűnik fel az, ha hibázott is valaki, de beismerte, mintha megpróbálta volna elmismásolni. Természetesen, ha senkit sem érint végzetesen és rögtön helyre lehet hozni saját hatáskörön belül, akkor ezt kell tenni, de egyébként irány a főnök irodája. A nyílt kommunikáció a legrosszabb helyzetben is pozitív színben tűnteti fel a munkavállalót, mert felelősségteljesnek és megbízhatónak fog tűnni.
Legyen terv a hiba elhárítására!
Ki kell találni egy tervet a hiba megoldására és prezentálni a főnöknek. Szerencsés esetben ez már az első vallomás előtt megtörténik, de ne húzd ezzel az időt, ha nem jön az ihlet. Ellenben mindenképpen biztosítanod kell a főnöködet, hogy már gondolkozol a megoldáson. Ha megjön az ötlet, mutasd be tiszta és lényegre törő magyarázattal, hogy ne maradjanak kétségek a megvalósítás és a várt eredmény tekintetében.
Azt is mondd el, hogy mennyi időre lesz szükség a terv megvalósításához, és mekkora összeget kell rászánni (már amennyiben van a hibának pénzügyi vonzata is). Fontos, hogy legyen egy B terv is, arra az esetre, ha a vezetőnek nem tetszik az első megoldás. Noha a hibázás sosem jó dolog, legalább meg tudod csillogtatni a problémamegoldó készségedet.
Ne mutogass másra!
Egy csapatmunka-orientált környezetben nagy az esélye, hogy több ember is felelős ugyanazért a problémáért. Az emberek többnyire nehezen vállalják saját magukra a hibákat, inkább másra fogják, míg a sikereket igyekeznek kisajátítani. Ha teheted, akkor szedd össze a többieket, és közösen menjetek el a feletteseitekhez. Amennyiben ez nem lehetséges, és néhányan azt mondják, hogy ez nem az ő saruk, akkor személyük kiemelése csak rontani fog a helyzeten. A végén feltehetőleg mindenki arányosan felel majd a saját részéért az adott problémával kapcsolatban.
Kérj bocsánatot, de ne ostorozd magad!
Nagy különbség van a felelősségvállalás és a fölösleges önmarcangolás között. Ismerd be, de ne szidd magadat a figyelmetlenségért, főleg ne nyilvánosan. Ha folyamatosan felhívod a figyelmet a hibára, meg fog ragadni az emberek elméjében. Ilyen helyzetben az a cél, hogy a főnököd a fejlődést lássa, ne a folyamatos megbánást.
Ha lehet, munkaidőn kívül javítsd ki a hibát
Ez főleg arra az esetre vonatkozik, ha a kialakult problémának pénzügyi vonzata is van. A túlóra bevállalása kifejezetten pozitív képet fog festeni rólad, ha pedig önként lemondasz a kifizetéséről, akkor megmutatod a cég iránti lojalitásodat is. Ilyen esetben legtöbbször az extra munkamennyiség végül kifizetésre kerül, de a gesztus nem lesz elfelejtve.
Forrás: thebalancecareers.com; Képek forrása: canva.com