Erről a generációról úgy tartják, hogy nagy az önbecsülésük, felkészületlenek, és nehéz őket motiválni a megfelelő munkavégzésre. Mások úgy tartják, hogy a munkaerőpiacra történő megérkezésük egy olyan új korszakot hozott el, ami a többi generáció számára is előnyökkel járhat. Nos, felmerül a kérdés, mi kell a Z-generációnak, ha csapatépítésről van szó?
Első körben, érdemes tisztázni, hogy miben is különböznek az úgynevezett „Zék” a többitől? Hajlamosak a rövid és gyors kommunikációra, jellemzően rövid üzenetekkel, emojikkal és GIF-ekkel operálnak a munkahelyi kommunikáció során is. Mivel ők az első olyan generáció, amelynek lehetősége van napi 24 órában elérhetőnek lenni, segít nekik abban, hogy a kommunikáció mégse eméssze fel minden idejüket.
A folyamatos jelenlét mellett egy olyan környezetben szocializálódnak, ahol óriási a kommunikációs- és reklámzaj! Folyamatosan ingerek érik őket, emiatt az ingerküszöbük az egekbe ugrott, a figyelemtartó képességük ezzel párhuzamosan pedig csökkent.
A ResumeBuilder áprilisi kutatásában 1344 döntéshozót kérdezett a Z-generáció alkalmazásával kapcsolatban: a kutatásban résztvevők 12%-a rúgott már ki „Zé” munkavállalót, kevesebb mint egy héttel a munkába állás után, míg 74%-uk úgy tartja, hogy ezzel a generációval a legnagyobb kihívás együttműködni a munka során. Ezen a ponton felmerül a kérdés: amikor kifullad az Y, akkor zárjuk be az ajtót és legyen mindennek vége? Nos, ez a képlet közel sem ilyen egyszerű, ugyanis ennél van sokkal kézenfekvőbb megoldás, hogy a Z-generáció képviselőit is elkötelezett és motivált csapattaggá formáljuk, avagy miként lehet nem csak felkelteni, de meg is tartani a Z-generáció figyelmét?
A válasz egyszerű: megfelelően ütemezett és adott célok mentén szerveződő csapatépítéssel, ami kiegészíti a munkahelyi wellbeing csomagot és támogatja a szervezetfejlesztési törekvéseket.
Amellett, hogy technológiai determinizmus övezi a generáció viselkedését, azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy amióta kiléptek a nagybetűs életbe, folyamatosan történik valami, ami miatt sokszor kicsúszik a lábuk alól a talaj. Ez a generáció javarészt az, akiknek nagy része a COVID alatt vállalt először munkát, majd beköszöntött a háborús helyzet és azóta is a gazdasági változások útvesztőjében bolyonganak. Kevesen találkozhattak olyan helyzettel, ami biztonságot adott volna a számukra, épp ezért kulcsfontosságú az ő esetükben az elköteleződés növelésére fektetni a hangsúlyt, amelynek kiváló alapja lehet a csapatépítés! Itt első sorban a csapat valós kidolgozására, építésére kell gondolni, hogy minél nagyobb sikerrel tudjuk beilleszteni őket a vállalati kultúrába is illeszkedő programok segítségével.
Hogyan tudjuk felkelteni és megtartani a figyelmüket? Úgy, ha egy nyelvet beszélünk velük! Partnernek kell lennie nem csak a kommunikációban, de a munkába is. Érdemes rövid, de tartalmas kommunikációs tevékenységet folytatni, ugyanis a Z-generáció tagjai fogékonyak a rövid, ámbár lényegre törő kommunikációra!
Érdemes olyan szórakoztató és kihívásokkal teli tevékenységeket szervezni, amelyek vonzóak lehetnek a számukra, ugyanis nekik nem idegen a játékok világa, sőt! Sokkal komfortosabban mozognak egy fiktív narratívában, mint nyomozók, kalózok vagy szuperhősök, mint az XYZ vállalat munkatársai, akik zsákban futnak. Nagy hangsúlyt kell fektetni már a csapatépítés első percétől arra, hogy a bizalom kellőképpen kialakulhasson, hogy a dolgozók azt érezzék, hogy itt nem fognak sérülni, nem kell elhagyni a komfortzónájukat, ha csak ők maguk nem akarják! A Z-generáció tagjai természetszerűleg ódzkodnak a kötelező dolgoktól! A csapatépítő perszónájukra a passzív pozíció jellemző, mindaddig, amíg rájuk nem erőltetnek valamit. Egy passzív és kevésbé érdeklődő csapattagot könnyedebben ragad magával a flow, mint egy olyan arcot, aki a „nekem senki ne mondja meg, hogy mit kell csinálom” jelige mentén működik. Pontosan ennek okán, amikor a csapatépítésekről kommunikálunk, akkor lehetőségként nyilatkozzunk róla, ne egy kötelező programként! Kiemelkedően fontos ugyanakkor, hogy a csapatépítés rugalmas legyen, avagy találja meg a helyét egy újonc, egy introvertált, vagy egy még kicsit bizalmatlan munkavállaló is!
Érdemes a csapatépítés során a Z-generáció gyorsaságára és kreativitására alapozni! Elképesztően gyors problémamegoldók, és ezt a tudásukat előszeretettel használják is. Ennek fényében a csapatépítőt is érdemes úgy felépíteni, hogy több, kis cél mentén dolgozzunk a közösséggel, aminek a végén természetesen elismerés várja a csapattagokat!
Na, de, ami a lényeg: mindez milyen változásokat hoz el a munkában? Bizalmat építhetünk, ami egy hosszútávú befektetés, de mind közül az egyik legjövedelmezőbb! Megtudhatjuk, hogy ki, miben jó. Szorosabbá fűzhetjük az informális szálakat a kollégák között, és lehetőséget biztosíthatunk mindenki számára arra, hogy egy olyan oldalát mutathassa meg, amire a munkahelyi környezetben nincs, vagy csak nagyon ritkán van lehetőség. Végső soron: olyan közös élményeket teremthetünk, amelyek a csapatot közösségé erősítik!
Forrás: www.hrportal.hu
Képforrás: www.pexels.com
Írta: Kis Zoltán