Nos, a TikTok néhány évvel ezelőtt szinte megrengette a világot, hiszen villámgyorsan lett az egyik legnépszerűbb közösségi média platform, sőt, tekinthetünk rá úgy, mint a közösségi médiatér hódítójára is.
Elsőként tegyük tisztába, hogy pontosan honnan is indult a története. Az alkalmazás 2017-ben indult a Kínán kívüli piacokon, és nem meglepő módon, óriási ismertségre tett szert. Korábbi beszámolókból az is kiderült, hogy keresettsége az interneten a Google-lel azonos, sőt, sokszor már túl is szárnyalja azt.
Az egyik legdinamikusabban fejlődő alkalmazásról van szó, amit folyamatos fejlesztés kísér, folyamatos frissítések érhetőek el, illetőleg új funkciókkal bővítik a készítők, amely újdonságokat, fejlesztéseket igyekeznek a közönség igényeihez igazítani.
A TikTok konyhanyelven tehát: egy olyan alkalmazás, amin bárki ráénekelhet a kedvenc dalára, eltátoghatja a kedvenc filmrészletét, és nem utolsó sorban duetteket is készíthet a barátaival – ezekre pedig előre meghatározott időkeret áll a rendelkezésükre. A TikTok lényegében a részvételi kultúra csúcsaként tartható számon, avagy a korábbi passzív befogadó aktivizálódni kezd, nem csupán befogadja az alkalmazás által közvetített üzeneteket, ellenben markánsan kiveheti a részét az alkotásban, ezzel prosumer-ré avanzsálva magát.
Magáról az elnevezéséről nincs sok információ vagy pontos forrás, de nagy valószínűséggel az időre utal, ugyanis a platformon minden az időről szól. A név egyben egy hangutánzó szó is, mivel az óra másodpercmutatójának járására is utal. Összességében a TikTok név hangsúlyozza az alkalmazás lényegét, megadva ezzel annak esszenciáját: a felhasználók rövid videókat készíthetnek, oszthatnak meg, amelyekhez zenei és egyéb hanghatásokat társíthatnak.
A TikTok egyik alapvető eleme, hogy azonnal kiszolgálja az ember ízlését, ugyanis fundamentuma az algoritmus, amely már akár pár videó megtekintését követően nagyon pontos képet tud adni arról, hogy mit szeretsz, melyek azok a tartalmak és kik azok a tartalomgyártók, akik elnyerik a tetszésed, illetőleg, hogy melyek azok a videók, amelyek teljesen kívül esnek az érdeklődési körödön. Lényegében könnyű, rövid egységekből álló szórakozást nyújt. Az algoritmus nem mellesleg jobban kedvez a tartalomkészítőknek is, mint más jellegű videómegosztó oldalak. Akár egy olyan videó is válhat nagyon felkapott tartalommá, amelyet a készítője hónapokkal ezelőtt posztolt, ezentúl relatíve könnyű felkerülni a TikTok főoldalára, a For You page-re, ahonnan hatalmas elérést tudhatunk magunkévá tenni.
Amennyiben a platformra feltöltésre kerülő videók típusait szeretnénk meghatározni, akkor bizony kemény falakba ütközünk, ugyan is nehezen kategorizálhatóak a tartalmak: ahány felhasználó, annyi videótípus, legyen szó: humoros videókról, tánckihívásokról, sminktippekről vagy napi vlogokról, a lista végtelen! Az aktuális trendek szinte napról napra változnak és egyre kreatívabb formát öltenek, így, akik sikeresek szeretnének lenni és nagy követőbázist szeretnének magukénak tudni, azoknak tudni kell haladni az árral, lépést tartani a gyorsan változó trendekkel, és kifejezetten kreatívnak lenni!
Ahogy minden közösségi média platformnak, természetesen a TikToknak is megvannak a maga aktuális sztárjai, akik uralják a nézettségi listákat, és több millió kattintásnyi nézettséget generálnak. A külföldi TikTok egyik legjelentősebb alakja Charli D’Amelio, akinek a cikk írásakor több, mint 151 millió követője van az appon. A fiatal sztár már több műsorban is felbukkant, saját sminkkollekcióval rendelkezik és több világhírű céggel dolgozhatott együtt.
Ezen a ponton érdemes megemlíteni a TikTok-ban rejlő marketing potencialitást, legyen szó egy szervezetről, akár self-brandingről. Mindkét esetben markáns figyelmet kell kapjon a TikTok, mint egyfajta szócső, hiszen a fiatal generáció figyelmének és támogatottságának megszerzésének egyik legalapvetőbb eszközévé nőtte ki magát az applikáció. Hazánkban is markánsak kitapintható jelenség, hogy a magyar celebvilág apraja-nagyja igyekszik a lehető legtöbb közösségi média felületen aktívan tevékenykedni, annak reményében, hogy minél nagyobb popularitást érjen el, ez alól a TikTok sem marad ki. Gondoljunk csak a YouTube tartalomgyártókra, akik később TikTok sztárokká válnak, de a képlet fordítva is működik! Számtalan TikTok celebritásból lett Youtuber, esetleg televíziós celeb, hiszen a karrierjüknek egy biztos alapot nyújtott a platform (pl.: Whisper Ton).
Ezen túl, hatalmas trendteremtő erővel bír! Az emberek olyan zeneszámokat ismerhetnek meg, amelyek évek, vagy akár évtizedek óta jelen vannak, de nem sikerült kiemelkedniük a többi közül. Nos, a TikTok-ra felkerülő zeneszámok szinte 100%-a slágerré növi ki magát, míg a platformra felkerülő rövidebb-hosszabb reklámanyagok is elképesztő nézettséget tudnak generálni egy már meglévő vagy a közeljövőben piacra kerülő filmnek, sorozatnak.
Összegezve tehát: a TikTok egy hatalmas potenciával bíró közösségi média felület, amely mind az egyéni szórakozás színtere, mind a marketing és a kommunikáció egyik legalapvetőbb eszköze!
Forrás: www.promotions.hu; www.due.hu
Képforrás: www.pexels.com, www.pinterest.com
Írta: Kis Zoltán