Van, aki örül a változásnak, míg mások nehezebben viselik. Az viszont bizonyos, hogy ha azt akarjuk, hogy hatékonyan működjön az új rend, alkalmazkodunk kell hozzá, és ehhez üdvözölnünk kell régi jó barátunkat, a struktúrát!
Következzen néhány tipp, melyek segítségével könnyebb lesz navigálni az életet home office-ban!
Új helyszín, megszokott kerékvágás
Biztos pont, ha otthon is a már meglévő munkarutinunkat folytatjuk. Habár csábító lehet még tizenkétszer 5 percet aludni reggelente, ha túl későn fogunk a naphoz, valószínű, hogy kapkodás lesz az eredménye. Helyette keljünk fel időben, végezzük el a kis egyéni szertartásainkat (reggeli, kávé, torna stb.), ezek segítenek, hogy felébredjünk egy kicsit és szépen lassan, fejben átkapcsoljunk munka módra.
Nemcsak mentálisan, fizikailag is készen kell állnunk
A mentális felkészülésen kívül fontos, hogy megjelenésünkben is készen álljunk. Szerencsére nem kell túlkomplikálni, amennyiben nincs fontos videó meeting a láthatáron, elég, ha egy egyszerű póló/felső van felül, amiben mindig prezentálhatónak nézünk ki.
Délben étkező, reggel iroda
Kell, hogy legyen egy munkavégzésre kijelölt területünk a lakáson belül, ami csak a miénk és ahol nem zavar senki. Ha van otthoni irodánk, szerencsések vagyunk, amennyiben nincs, a kanapé, a konyha, de akár a pipere asztal is ideiglenesen átavanzsálható. Ami igazán fontos, az az, hogy az ágyból kikerüljünk.
A környezetünk mindig legyen tiszta és rendezett! Ebben segít, ha a nap végén rendet teszünk magunk után az adott helyen, hogy másnap gond nélkül kezdhessünk. A munkafájlok, iratok legyenek egy helyen, hogy bármikor könnyen el lehessen érni őket, amikor szükség van rájuk.
Az ember legnagyobb ellensége, saját maga
Az otthon melegében több nem várt probléma is megjelenik, az elkényelmesedés mellett a figyelmünk könnyű elterelődése is. Nehéz fókuszálni a munkára, egy olyan környezetben, amit alapvetően a relaxációval és a privát idővel azonosítunk, valamint a telefonunk mellett a TV, rádió, rég nem látott fényképes albumok is könnyen kísértésbe ejthetnek. Ennek elkerülése érdekében olyan helyet válasszunk, ahol csekély az elkalandozás esélye vagy szabaduljunk meg a zavaró tényezőktől.
A munka idejére tegyük repülő üzemmódba a telefont, vagy kapcsoljuk ki a social média és egyéb arra az időre nem használatos appok értesítőit. A távirányító kerüljön át egy másik szobába, a zene pedig legyen kikapcsolva.
Listázni jó
A produktivitás fenntartásához és a munka elvégzéséhez hozzájárul a lista készítés. Legyen lejegyezve, mikor, milyen dátumra, minek kell elkészülnie. Az alapvető feladatok mellett, egy a napi teendőket illető listát is érdemes vezetni. Amikor a nap végén látjuk mennyi mindent kihúztunk, elégedettséggel tölt el minket és egyfajta vizuális megjelenítése is a teljesítményünknek. Az első mindig a legsürgősebb feladat legyen, hiszen ha az kész van, nem nyomaszt tovább és felesleges stressz nélkül folytatódhat a további munka.
Hallgatás helyett, a kommunikáció arany
Otthonról is tartani kell a kapcsolatot a kollégákkal, beszámolni nekik a fejleményekről és vice versa, hogy mindenki képben legyen és megnyugodjon, hogy a munka éppúgy folyik, mintha csak az irodában lennénk. Azért, hogy ez gond nélkül menjen, mindig elérhetőnek kell lennünk a többiek felé, telefonon, e-mailen vagy egyéb a munkahely által használt platformon.
Pihenni kell!
A másik nagy csapdája a munkavégzésnek, hogy néha az ember nem tudja mikor kell abbahagyni.
Egyrészt az ebédszünet mindenképpen legyen megtartva, de jó, ha több kisebb szakasz is megszakítja a munkamentet. Kell, hogy relaxáljunk egy pár percet, a szemeinknek sem árt a pihenés, hiszen egész nap egy képernyőt bámulunk. Emberek vagyunk mind, ezért igenis elfáradunk. Ajánlott járni egyet a szobában (amolyan Jane Austinosan), nyújtózkodni, inni egy kis vizet, teát & kávét, kinyitni az ablakot vagy kimenni egy pár percre a levegőre. Ezek után újra gond nélkül tudunk majd fókuszálni és eredményesebbek leszünk a munkánkban is.
Lényegében talán megnyugtató, hogy mégse kell olyan nagy drasztikus változtatásokat bevezetnünk, hogy működőképes legyen a rendszer. Meg kell találnunk a legjobb módszereket, hogy produktívak legyünk és probléma nélkül összpontosítsunk az előttünk lévő kihívásokra, amelyekhez remélhetőleg segítséget nyújtott ez a cikk is.
Források: youtube.com (Productivity Hacks: 10 Tips to Stop Wasting Time); és Working from Home: 10 Tips to Stay Motivated and Productive. Képek forrása: unsplash.com