Sokan végeznek egyetemet, így szaktudásuknak megfelelő ágazatban és pozícióban kívánnak elhelyezkedni, a munkákat online is hirdetik, így az ország másik feléből is lehetnek jelentkezők, és alapvetően sok a képzett, versenyképes jelölt, akikkel versenyezni kell. Emiatt fontos, hogy a felvételi folyamat során emlékezetesek legyünk a toborzóknak. Erre leginkább az interjú alkalmas, hiszen itt nem csak a benyújtott írásos dokumentumokat olvassák végig, de egy hús-vér jelentkezővel találkoznak, akit könnyebben megjegyeznek. Össze is gyűjtöttünk hasznos trükköket és technikákat, amiket a következő állásinterjúdon már be is vethetsz. A felsorolt javaslatok szakterületeken és állástípusokon átívelően hasznosítható és működőképes.
1. felékszülés
A legfontosabb természetesen az, hogy felkészülten érkezzünk egy interjúra. De mivel is készüljünk pontosan? Napjainkban a több lépcsős jelentkezési folyamatok jellemzőek, így mire valakit behívnak interjúra, a munkahely képviselői már legalább egy önéletrajzot és motivációs levelet olvastak a jelentkezőtől. Ezekből már megtudják, hogy megvannak a szükséges végzettségei és tudása, ami alapján behívják az interjúra. Az interjú tehát arra való, hogy meggyőzzük a leendő munkahelyet, hogy az alapelvárásoknak való megfelelésen túl jól beilleszkedő, alkalmas munkavállalók lennénk. Ezért fontos előzetesen felkészülni a vállalatból, ahova jelentkezünk. Nem csak magával a munkakörrel tisztában lenni, de a cég értékeivel, működésével, akár történetével is. Ez lehetővé teszi, hogy ezeknek megfelelőként pozícionáljuk magunkat. Egy nagy múltú, konzervatív cég más kvalitásokat keres, mint egy modern start-up például. A cég ismeretében jobban fel tudunk készülni a gyakori interjúkérdésekre is. Például, ha tudjuk, hogy egy marketing cégnek milyen ügyfelei, milyen kampányai voltak, ezeket beleszőhetjük a válaszra, amikor arról kérdeznek, hogy miért szeretnénk pont ennél a vállalatnál dolgozni.
2.kérdések
Az alapos felkészülés abban is segít, hogy érdekes és mélyebb kérdéseket tehessünk fel az szervezőnek, amikor az interjú végén erre kerül a sor. Ilyen kérdésekre néhány példa: Milyen továbbképzési lehetőségeket kínálnak a dolgozóknak? Hogyan értékeli a vállalat az alkalmazottak teljesítményét? Mi a legizgalmasabb része ennek a pozíciónak? Hol látja a céget a következő 5 évben? Hogyan változott ez a munkakör mióta Ön itt dolgozik? Sok más lehetőség közül is választhatunk. Ezek a kérdések nem csak nekünk, munkavállalóként adnak egy teljesebb képet a megpályázott állásról és ennek körülményeiről, de az interjút készítőben is jó benyomást kelhetünk, és segíthet kiemelkedni.
3.toborzók
Nem minden interjún van lehetőség arra, hogy a kezdésnél vagy a végén kötetlenebben is beszélgessünk az interjút lefolytató személlyel, viszont, amikor ez megengedett, érdemes kihasználni. Az igazán elszánt jelentkezőknél előfordul, hogy tudják, kivel lesz az interjújuk, ezért előzetesen nem csak a vállalatnak, de a toborzónak is utána néznek online, hiszen így könnyebb kapcsolódni hozzájuk, ami megint csak segíti az emlékezetessé válást. Ha kiderül a közösségi médiából, hogy a toborzó is ugyanarra az egyetemre járt vagy egy hasonló hobbija van, mint a jelentkezőnek, ezt bele lehet szőni az önmagunkat bemutató összefoglalóba. Jobban emlékezünk arra, akivel találunk valami közös szálat, nincs ez másként az interjúkon sem. Természetesen nem egy filmes teljes felderítés az elvárás, ahol még a toborzó gyerekeinek kedvenc iskolai tárgyát is kikutatjuk, hiszen ez már inkább esne az aggasztó követés kategóriájába, de például az oktatási háttér egy jó kapcsolódási pont, amit a legtöbben professzionális Linked In profiljukon is feltüntetnek.
4. tapasztalat
Bár az önéletrajz összefoglaló jelleggel már tartalmazza a korábbi tapasztalatokat és tanulmányokat, az interjú során van lehetőség ezek bővebb kifejtésére és arra, hogy bemutasd, ezek hogyan tesznek téged a legalkalmasabb jelöltté. Amikor megkapjuk a kérdést: milyen tulajdonságaid tesznek alkalmassá a munkára vagy milyen pozitív tulajdonságaid vannak, ez a megfelelő alkalom. Ha a gyors tanulást emeled ki, mondj erre egy példát a korábbi munkáidból, ha a részlet orientáltság jut először eszedbe, mesélj erről egy megerősítő anekdotát. Hasonlóan lehet használni a milyen nehézségekkel, akadályokkal kellett megküzdeni a korábbi munkába és ezeket hogyan tetted kérdésfelvetéseket. Ahogy bemutatod a helyzetet, a körülményeket és a saját sikeres megoldásodat, az ad egy képet a toborzónak is arról, hogy mire számíthat, milyen a személyiséget, az hogyan illeszkedne a csapatba és megvannak-e azok a képességeid, amiket kifejezetten keresnek ennél a feladatkörnél.
Ez lehet a megfelelő alkalom arra is, hogy röviden bemutass korábbi projekteket, amin dolgoztál, vagy ha erre korábban nem volt szükség, itt bemutasd a látható, megfogható korábbi munkákat, például grafikusként a logókat, arculatokat, amiket terveztél.
5. öltözék
A legszembetűnőbb eleme az interjúnak, ami alapján már azelőtt kialakul egy kép a toborzóban, hogy megszólalnánk. A fő iránymutatás itt is a vállalathoz való illeszkedés kimutatása. Szerencsére napjainkban a közösségi média és a hivatalos honlap ebben nagy segítséget tud nyújtani. Az interjú előtt felkészülésként át tudjuk tekinteni a fotókat, amikből aztán kiderül, hogy mit hordanak az ott dolgozó munkatársak. Kiderül, hogy mennyire formális a munkahely, mi az elfogadott és támogatott. Érdemes ezt a szintet megcélozni, esetleg ennél kicsit formálisabban felöltözni. Amíg bizonyos cégek nagy fokú formalitást követelnek, máshol egyszerű pólóban és farmerben dolgoznak az emberek, így ott a túlzott formalitás is furcsán hathat az interjún. Annak érdekében, hogy mégis kiemelkedjünk a már ott dolgozók és többi jelentkező közül, érdemes lehet egy élénk színű elemet beépíteni az öltözékünkbe. Lehet ez egy színes öv vagy nyakkendő, esetleg érdekes alakú fülbevaló vagy mintás blúz. Ezeken a részleteken keresztül összhangba tudjuk hozni az interjú formális létét, a személyes stílusunkat és a kiemelkedéshez szükséges különlegesség faktort. Ha jól válaszolunk a kérdésekre, egy jól kiválasztott színes kiegészítő segíthet a toborzónak ezt eszébe juttatni utólag.
+1. magabiztosság
Minden interjún fontos magabiztosnak lenni. Minden munkavállaló igyekszik ezt sugározni, így nem biztos, hogy ez kiemel, viszont a hiánya rossz hatással lenne a jelentkezési folyamatra. Ha már behívtak az interjúra, a toborzók alkalmasnak látnak a pozícióra, csak egy kis meggyőzés kell nekik, amit a válaszoddal és kisugárzásoddal tudsz megtenni. Így akár el is hiheted magadról, hogy alkalmas és képes vagy a betöltendő pozícióra, tehát miért ne bíznál magadban és a sikerben? Nem érdemes persze öntelten viselkedni, de bízz magadban és legyél bátor. Ezt átadhatod a testbeszédeddel, mimikáddal é a beszédstílusoddal. Mutasd meg, hogy nyugodt vagy, összeszedett és elhiszed, hogy jó válaszokat adsz, amik hozzásegíthetnek az álláshoz!
A válaszaid a legfontosabbak, de a körülmények, mint a viselkedés, öltözék is nagyban befolyásolják a toborzók véleményét. Készülj fel alaposan a következő interjúdra, és ha behívnak legyél magabiztos, hiszen már tudod, mit kell tenned a sikerért!
források: indeed.com, hbr.org, forbes.com
képek forrása: unsplash.com