Stabil hídként a munkavállalók és a munkáltatók között. Tudjon meg többet rólunk!

2024 . Április 2. 6 perces olvasmány Social Media, Digitális egynesúly, Mentális egészség

Hogyan NE határozza meg a social az életedet?

Széles körben elfogadottá vált jelenünket a „közösségi média kora” -ként emlegetni.

Hírek

A közösségi média az élet számos területét átszövi, hiszen a kezdeti szakaszban célnak tekintett egyszerű kapcsolattartási funkciót már meghaladta és számos új elemmel bővültek az újonnan feltörő platformok. A közösségi média és az online szórakoztatás közötti határok elmosódnak, ami további közönséget és regisztrált felhasználókat vonz ezekre az alkalmazásokra, weboldalakra. A rengeteg különböző funkció és felhasználási lehetőség miatt még sok tudatosságra törekvő felhasználó életét is időről-időre átveszi a social media, pedig érdemes a ránk gyakorolt hatását csökkenteni a mindennapokban. Ehhez igyekszünk  a következőkben segítséget és hasznos tippeket nyújtani.

A közösségi média eredeti funkciója a kapcsolattartás volt, amiben a legújabb verziók is kiválóan teljesítenek. Időnként viszont ezt már túlzásnak érezhetjük, hiszen a folyamatosan érkező üzenetek könnyen elterelik a figyelmünket az adott pillanat megéléséről. Minden egyes alkalom, amikor egy szemtől szembe folytatott beszélgetés közben a telefonunkra érkező üzenetekre és értesítésekre pillantunk, megzavarjuk a beszélgetés folyását és azt éreztetjük a másikkal, hogy nem tartjuk méltónak a teljes figyelmünkre. Ezt például rendkívül egyszerűen kiküszöbölhetjük azzal, hogy a telefon értesítéseit lenémítjuk, zsebre tesszük az eszközt, vagy egyszerűen elő sem vesszük a táskánkból. Van, akinek ez az alapállapot egy beszélgetés előtt, másoknak azonban tudatos erőfeszítést kell tennie, hogy ezt észben tartsa.

Ahogy már tisztáztuk, a kapcsolattartás kiemelt eleme a közösségi média. Lehetőségünk van arra, hogy lássuk az ismerőseink által nyilvánosan megosztott tartalmakon keresztül, hogy éppen előléptették őket, megtalálták életük szerelmét, másik országba költöztek, vagy éppen befejezték tanulmányaikat attól függően, hogy éppen milyen életszakaszban vannak, és mennyit osztanak meg magukról. Valójában éveket tölthetünk direkt interakció nélkül, hiszen még a megosztott képekre sem kell reagálni, és mégis tudhatjuk ismerőseink életének legfontosabb mérföldköveit. Mindez megerősíti azt az érzést, hogy tartjuk a kapcsolatot egymással. A valódi kapcsolattartás azonban inkább rejlik a direkt kommunikációban, hiszen így érzi mindkét fél egyszerre az információcsere ezen rétegét, ilyenkor oszthatjuk meg egymással, hogy milyen kontextusban készült egy-egy megosztott kép, vagy milyen összetett, egy közösségi média posztra nem redukálható folyamatok zajlanak ismerőseink életében. Fontos tehát, hogy ne ringassuk magunkat a közösségi média által kínált kényelmes illúzióba, hogy mások követésével már tartjuk is a kapcsolatot, helyette törekedjünk a közösségi médiától lehetőleg függetlenített direkt kommunikációra. Amennyiben nincs lehetőség személyes találkozóra, természetesen egy videóhívás vagy telefonbeszélgetés is csodálatos és hiánypótló lehetőség.

Sokszor előfordul, hogy egy kisvállalkozás esetén a közösségi média megfelelő és célzott felhasználása kulcseleme a marketing stratégiának és a márkaépítésnek. Bár ez első ránézésre egyszerűnek tűnhet, lehetőség esetén célszerű egy szakembernek, vagy egy direkt ezzel megbízott munkatársnak delegálni a kezelését. Egy szakember, aki a csapat állandó tagjává válik vagy éppen alkalmi konzultáns a cégnél, gyorsabban tudja megtervezni és elindítani a megfelelő stratégiát, ezzel a cég vezetésének és a munkatársaknak időt spórolva. A szakértelem mellett azért is érdemes ezt egy delegált részfeladatnak tekinteni, mert így az ezzel foglalkozó munkatárs a munkaidejében, előre egyeztetett kompenzáció fejében foglalkozik ezzel, nem minden szabad pillanatában pörgeti a tulajdonos a közösségi média platformokat a legújabb trendekre vadászva. Amennyiben a közösségi média a munka része, akként is kell kezelni, és nem a szabadidőnket erre szánva.

Sajnos a közösségi média meghatározó elemévé vált, hogy a felhasználók a legjobb pillanataikat, a sikereiket, a tökéletességet mutatják csak ezeken a platformokon. Míg ezek a boldog pillanatok kétségtelenül ünneplést és a közösséggel való megosztást érdemelnek, nem mehetünk el szó nélkül a hátrányos aspektusai mellett sem. Sokan azt érzik, hogy kimaradnak valami fontosból, hiszen a naponta csoportképet posztoló osztálytársaikkal ellentétben ők nem rendelkeznek nagy baráti társasággal vagy egyetemi ismerőseiktől eltérően nem futja minden hétvégén bulizásra. Amikor tudatosítjuk magunkban a közösségi média ezen ismert tulajdonságát, könnyebb leküzdenünk az ilyen szorongásainkat, aggodalmainkat. Újra keretezhetjük a látottakat: Attól, hogy az egyik ismerősünk látszólag minden nap más barátokkal ül össze este, nem ez az általános és nem vagyunk rosszabbak, ha a mi életünk nem úgy néz ki, mint más közösségi média profilja. Különösen akkor érezhetjük ezt át, amikor mi magunk posztolunk és így tudjuk, hogy mennyi minden történt a háttérben, amit a közösségi médián leresztül mások nem látnak.

A közösségi média nagyban befolyásolja azt, hogy hogyan látjuk a világot és hogyan állunk hozzá. A személyiségfejlődést nem csak a tinédzserkorban látottak határozzák meg, hanem a később fogyasztott tartalmak is befolyásolják, hogy mit tekintünk elfogadhatónak, kívánatosnak, követendő példának. Amikor sok sport és életmód influenszert látunk a nekünk ajánlott vagy általunk követett tartalmak között, hajlamosabbak vagyunk kritikusan tekinteni a testünkre, elmélyülni az egészségesnek tartott étkezés szabályaiban és az edzésben. Minden héten új ruhákat vásárló és ezekből új szetteket összeállító tartalomgyártók követése minket is a nagyobb mértékű fogyasztásra ösztönözhet. A nagy befolyásoló erő miatt fontos, hogy ezzel tisztában legyünk, és kellő kritikával kezeljük az elénk kerülő tartalmakat. Egyrészt fontos nyitottnak lenni új gondolatokra és mások élettapasztalataira, hiszen ebből olyan leckéket tanulhatunk, amik saját magunkra nézve is hasznosak lehetnek. Másrészt fontos az alapértékeinket megőrizni a közösségi média tartalmak hullámai között sodródva is, és nem teljesen egy-egy követett tartalomgyártó hatása alá kerülni.

Nem könnyű feladat a közösségi média életünkre gyakorolt hatását kiegyensúlyozni, viszont saját lelki egészségünk megtartása érdekében fontos. A személyes kommunikációtól a pillanat aktív megélésén át a közösségi média konkrét felhasználásáig érdemes tudatosan hozzáállni ehhez is. Sokszor a megosztás helyett jobbat teszünk magunknak és környezetünknek is azzal, hogy csak kiélvezzük az aktuális helyzetet. Nem kell a közösségi médiát teljesen kiiktatni az életünkből, hiszen nagyon nagy a kötőereje, ami összehozza és kapcsolja az embereket, viszont mind mindenhol, itt is a túlzások helyett a mérsékelt használat a célravezető.

képek forrása: unspalsh.com


  


További híreinkTovábbi híreink

A hustle culture horrorba torkolló tündérmeséje
A hustle culture horrorba torkolló tündérmeséje
Július 30 . Tag ikonkép4 perces olvasmány

A 21.században egyre többen válunk a siker megszállottjaivá. A lehetőségek századában járunk, kicsi ...

elolvasom
Kiégtél vagy csak megégtél? A „burn-out” szindróma
Kiégtél vagy csak megégtél? A „burn-out” szindróma
Június 3 . Tag ikonkép7 perces olvasmány

Még a legerősebb húr is, ha elég sokáig feszítjük, előbb utóbb elszakad. Így járhatunk saját határai...

elolvasom
Miért nem jeleznek vissza a cégek a beadott pályázatokra?
Miért nem jeleznek vissza a cégek a beadott pályázatokra?
Május 17 . Tag ikonkép7 perces olvasmány

Az álláskeresésnek a várakozás az egyik legnehezebb része, főleg, ha a jelöltek hiába reménykednek.

elolvasom
Munkát vagy munkaerőt keres? Mindkettőben segíthetünk!

Ha szolgáltatásainkkal kapcsolatban kérdése lenne, kattintson a Cégeknek, míg ha munkalehetőségeink érdekelnék, akkor a Tovább gombra!