A Fiat például 2027-re, az Opel 2028-ra, míg a Ford, Renault és Volvo 2030-ra tűzte ki magának célként az átállás teljesítését.
A kijelölt célok nem véletlenek, de annál inkább szükségszerűek, hiszen tavaly nyáron az Európai Bizottság előállt egy törtvényjavaslattal, amelynek eredményeképpen betiltásra kerül az új belsőégésű és hibrid autók értékesítése 2035-től. A bizottság továbbá azt is megszavazta, hogy az autógyártással foglalkozók a 2021-es évhez képest 2025-re 20, 2030-ra 55, míg 2035-re pedig 100 százalékra kell lecsökkenteniük a szén-dioxid kibocsátásukat. A törvényjavaslat azóta már előterjesztésre került az EU kormányai elé.
Amennyiben a törvényt véglegesen megszavazzák, az új belsőégésű vagy hibrid hajtással felszerelt autók értékesítésének befellegzik. Ez egy rendkívül dinamikus átállást fog jelenteni az autóipar számára, amely nem feltétlen fog csak és kizárólag pozitív hatással járni, ugyanis káros befolyással lesz a környezetre, valamint a kevésbé tehetős háztartásokra egyaránt, de egyben a villanyautók térhódítását is eredményezi! Az európai piac átrendeződése a távoli cél ellenére is látványos, hiszen 2022 első negyedévében az új autók mintegy tizenhét százaléka volt csupán dízel. A benzinesek tartják magukat, de jelentősen kevesebb fogyott a korábbi átlageladáshoz képest. Eközben a villanyautók az újabb autók eladásainak tíz százalékát tették ki, amely már önmagában egy hatalmas előrelépés a korábbi éveket figyelembe véve. Az EP döntésének fényében nem csak az autógyártóknak kell komoly feladattal szembenéznie, de a tagországoknak is, hiszen jelentős mértékben kellene megnövelni a villanyautó-töltőállomások számát, hogy a hirtelen bekövetkezni látszó átállás okozta kereslet, kielégítésre találjon.
Ezen a ponton felmerül egy fontos kérdés: mi a helyzet a bejárási támogatással, ha elektromos autóval rendelkezünk? A munkába járás alapvetően annyit tesz, hogy:
- a munkavállaló naponta utazik lakóhelyéről, esetlegesen a lakóhelye közigazgatási határán kívül eső munkahelyére, vagy
- lakóhelyén belül nincs közösségi közlekedés, így saját gépjárművel kell megoldania a munkába való eljutást.
Fontos tudni, hogy bejárási támogatás alatt arra az összegre gondolunk, amelyet a munkavállaló havi szinten megkap, hogy a munkába járás alapvető feltételeit meg tudja teremteni. Fontos, hogy nem befolyásolja a munkába járás költségtérítését az, hogy a magánszemély milyen járművet használ, és az sem, hogy azt esetlegesen ingyenesen tölti. A munkáltatónak meg kell határoznia, hogy hány km/forint összegben támogatja a munkavállalót.
Amennyiben nem vagytok hívei az autóval való közlekedésnek, avagy nem rendelkeztek saját gépjárművel, akkor mindenképpen érdemes megfontolni az általunk összeszedett alternatív bejárási módok valamelyikét!
- Kerékpár
Amennyiben a kerékpározás nagy szerelmese vagy, akkor miért ne mehetnél a munkába is vele? Kapcsold össze a kellemest, a hasznossal! Környezetkímélő, egészséges, gyors! Rövidebb, de akár középhosszú távok alkalmával mindenképpen jó választás, hogy kiválthasd az autót. - Roller
A rollerek használata az évek során egyre nagyobb közérdeklődésre tesz szert, köszönhetően annak, hogy kiváltképp mobilis, gyors és könnyű a használata. Hosszabb távon is alkalmas, összecsukható, így a tömegközlekedésen is gond nélkül szállítható. A forgalmas utak és dugók egyszerűen elkerülhetőek ezzel a járművel. - Gördeszka
A gördeszka már nem csak egy eszköz, egy hobbi, hanem már-már életstílussá nőtte ki magát. Igaz, elsősorban úgy terjedt el, mint egy olyan eszköz, amellyel trükköket csinálhatunk, de közlekedési eszközként is megállja a helyét rövidebb utak esetében!
Forrás: e-cars.hu; telex.hu; officina.hu; koltsegvetesilevelek.hu; kerekparcity.hu Képforrás: pexels.com
Írta: Kis Zoltán